Megérkezett az idei első hó
Nem sokkal azután, hogy bemutatták az egri elkerülő út lehetséges nyomvonalait, az Egri Kertvárosért Civil Társaság (EKCT) aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy ne a belső, hanem a külső elkerülő út épüljön meg a város keleti oldalán.
A kezdeményezés politikamentes, kizárólag az érintett területeken élők érdekeit kívánja képviselni. Mint írják, azért kezdtek aláírásgyűjtésbe, hogy a Cifrakapu út és a Kőporos út közötti szakaszon a várostól a lehető legmesszebb fusson az elkerülő út.
Az érintett területeken lakók egyöntetű véleménye az, hogy Egernek szüksége van elkerülő útra, de nem szabad még egyszer elkövetni azt a fatális hibát, ami a Rákóczi útra és a Vörösmarty útra jellemző. Az elkerülő út csak akkor fogja elérni a célját, ha a lakott területek forgalmát csökkenti! (...) Senkinek nincs szüksége arra, hogy a sűrű forgalmat egyik lakott területről a másik lakott területre vigyük. (...) Mottónk, hogy a zaj és légszennyezés nem válogat világnézet alapján
– írják a szerkesztőségünknek is eljuttatott felhívásukban.
Ahogy korábban már az Egri Ügyek is bemutatta, a tervezett út három szakaszra oszlik: a keleti elkerülőre, a nyugati átkötésre és a felnémeti szakaszra. A tervezők az eddigi vizsgálatok alapján mindhárom szakaszra két-két lehetséges nyomvonalváltozatot adtak meg. A keleti elkerülő esetében egy rövidebb belső, valamint egy hosszabb külső nyomvonalváltozatot határoztak meg.
A belső nyomvonalváltozat a városhoz közelebb halad, és hét köztes pontban csatlakozik a város úthálózatához, a külső nyomvonalváltozat pedig jobban elkerüli a lakott területeket, így zajvédelmi szempontból kedvezőbb, viszont csak négy helyen csatlakozik a városhoz, ezért a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) inkább a belső nyomvonalat preferálja – ezt Mirkóczki Ádám polgármester is elmondta a legutóbbi közgyűlésen.
Az EKCT sok egyéb más mellett azzal érvel, hogy a belső elkerülő út nyomvonala egy legalább másfél évtizede elavult, önkormányzat által kitalált elgondoláson alapszik, és erről meg sem kérdezték az érintetteket.
Az úgynevezett belső nyomvonal szinte 100%-ban megegyezik egy korábbi Településszerkezeti Tervben [279/2004. (VI. 24.)] megjelent nyomvonallal. Azóta eltelt 18 év! Az út pénzhiány miatt sosem épült meg, Eger városa pedig apránként értékesítette a tervezett úttal szomszédos telkeket, amelyekre építési engedélyeket is kiadott. Most, hogy kikerült a város kezéből, és kiemelt kormányzati projekt lett az egri elkerülő út, a NIF Zrt. kommunikációján érezhető, hogy elég erősen az elavult, 18 éves belső nyomvonalat presszionálják a lakosság felé.
Mint írják, az érintett területeken lakók nem csupán a saját életterüket szeretnék megvédeni, céljuk, hogy olyan döntés szülessen, amely a Rákóczi és/vagy a Vörösmarty utak forgalmát is jelentősen csökkenti. Mindemellett úgy gondolják, hogy az út nem csak az Egerben élők ügye, hiszen a környező településekről is sokan járnak a városba dolgozni, így ha lenne egy gyorsabb út, feltételezhetően ők is azt használnák.
Az érintett kertvárosi részeken ráadásul számos kisgyermekes család is él, az Egri Kertvárosért Civil Társaság pedig egyenesen lincshangulatot emleget a belső nyomvonalváltozat kapcsán. ("Finom jelző, ha azt mondjuk, hogy lincshangulat uralkodik.") Úgy gondolják, a belső útvonal nemcsak Eger keleti bővülését, hanem az ő életüket is ellehetetleníti.
Elvitathatatlan, hogy az úgynevezett belső elkerülő út a tervezett nyomvonal mellett élők életét tenné tönkre. Ez pedig nem csak a kertvárosi övezetet érintené, hanem végig a Cifrakapu utat is. Nem lehet célja ugyanis senkinek az, hogy a 25-ös főút forgalmát áttoljuk a Cifrakapu út mögé mondjuk 100 méterre. (...) Amint az elkerülő út elkészül, abban a pillanatban az Önkormányzat ki fogja tiltani a városból azokat a járműveket, amelyeket utána az elkerülőre irányítanak (kamionok, teherautók).
– írják.
A fentiek miatt az érintett utcák lakói egyhangúan elutasítják a belső elkerülő megvalósítását, és közösen a külső elkerülő út megépítését támogatják. "Nem nevezhető tehermentesítésnek az, ha a terhet olyanok vállára helyeznék, akik ezt nem fogják elbírni" – vélik.
És hogy kiket érint a legközelebbről mindez?
Az Egri Kertvárosért Civil Társaság a dokumentumban egy listát is közzétett azokról az egri utcákról, amelynek lakóit a belső nyomvonal közvetlenül érintené. Ezek pedig (betűrendben) a következők:
• Ágas utca,
• Bálint pap utca,
• Bolyki Tamás utca,
• Bornemissza Gergely utca,
• Borsitz János utca,
• Buzogány utca,
• Cecey Éva utca,
• Ceglédi utca,
• Donát út,
• Egri csillagok utca,
• Faggyas utca,
• Félhold utca,
• Fügedy János utca,
• Füzér utca,
• Íj köz,
• Íj utca,
• Joó János utca,
• Kis Merengő utca,
• Kis-Eged utca,
• Kőporos tér,
• Legányi Ferenc utca,
• Liget utca,
• Ludányi Antal utca,
• Merengő utca,
• Nagy-Eged utca,
• Nagykőporos út,
• Pető Gáspár utca,
• Rozália utca,
• Szellő utca,
• Talizmán utca,
• Tiba István utca,
• Tibrik dűlő,
• Tihaméri út,
• Türk Frigyes utca,
• Újsor utca,
• Vécseyvölgy utca,
• Zöldfa utca
Az EKCT azt kéri, hogy aki tiltakozni szeretne a belső elkerülő út megépítése ellen – vagyis a külső elkerülő út megépítését támogatja –, az lépjen velük kapcsolatba (például valodiegrielkerulo@gmail.com címen) és támogassa aláírásával a kezdeményezést.
Az ügy érintettjei közben egy nyilvános Facebook-csoportban (Az egri elkerülő út - legyen elkerülő út!) kezdték el egymással megosztani gondolataikat a keleti elkerülő lehetséges nyomvonalaival kapcsolatban.
A NIF-nek is lehet jelezni az észrevételeket
Ahogy korábban írtuk, az Egert elkerülő út nyomvonalának tervezésébe a lakosságot is bevonják. A NIF Zrt. célja, hogy a fejlesztés valóban a közösség szükségleteit tükrözze, ezért az előzetes nyomvonalváltozatokat a következőkben társadalmi véleményeztetésre bocsájtja – közölték korábban.
Mint írtuk, az egrieknek és a környéken élőknek lehetőségük van a lehetséges nyomvonalakkal kapcsolatos véleményük kifejtésére online kérdőívben (ennek kitöltésére június 12-ig, jövő vasárnapig, van lehetőség), valamint a város több pontján papíralapú formában is, ezekről a helyszínekről és időpontokról ebben a cikkünkben tájékozódhat.
A végleges nyomvonalat a nyomvonalváltozatok lakossággal történő egyeztetése után 2022 őszén egy szakemberekből álló zsűri fogja kiválasztani.
(Indexkép: Az egri elkerülő út - legyen elkerülő út! / Facebook)