Megérkezett az idei első hó
Az elmúlt esztendő január 1. és november 30. közötti időszakának nyilvántartásba vett adatai arról tanúskodnak, hogy szűkebb hazánk közútjain 460 olyan baleset történt, amelyekben megsebesültek a forgalomban résztvevők – írja a heol.hu.
A lapnak Meggyesfalvi Tamás rendőr alezredes, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának a vezetője a statisztikával kapcsolatban elmondta: ez a szám éppen 2,1 százalékkal kevesebb, mint amennyi 2020-ban volt, amikor 470 iyen eset történt.
Nyolc százalékkal, vagyis 137-ről 148-ra nőtt a súlyos, viszont 8,1 százalékkal mérséklődött 321-ről 295-re a könnyű sérüléssel járt esetek aránya. A vizsgált időszakban összességében 656 ember sebesült meg útjainkon.
Sajnos a tavalyelőtti 12-nél öttel több, azaz 17 halálos balesetnél kellett helyszínelniük a közlekedésrendészet munkatársainak Heves megyében. Sajnos, az elhunytak száma is több volt a 2020-ban regisztrálthoz képest, azaz az akkori 13 után tavaly 20 halottja volt a karamboloknak, gázolásoknak, kicsúszásoknak.
A legtöbb bajt a gyorshajtás okozza
A rendőr alezredes elmondása szerint a közúti közlekedési baleseti okok dominanciájában lényeges változás nem történt.
Az előző esztendőben is, akárcsak a korábbi években, a sebesség helytelen megválasztása, azaz a gyorshajtás áll a képzeletbeli dobogó felső fokán, 214 alkalommal.
A második legjellemzőbb baleseti ok 98 balesetnél az elsőbbségi szabályok be nem tartása volt. Harminc ügyben a kanyarodási szabályok megszegése miatt történt baj, míg 28 esetben a követési távolság be nem tartása, 19 alkalommal az előzési szabályok figyelmen kívül hagyása, 13 esetben pedig a gyalogos szabályok megszegése miatt.
9-szer fordult elő, hogy elaludt a járművezető, továbbá a közlekedő akadályozta az egyenesen haladó járművet. Feljegyeztek még a balesetet kiváltó okok között műszaki hibát, rosszullétet, szabálytalan hátramenetet, tilos jelzésen való áthaladást, szabálytalan megfordulást, sávváltást és -kikerülést, az úttest baloldalának szabálytalan igénybevételét, valamint figyelmetlen vezetést is.
A vizsgált időszakban az előzési, elsőbbségi és gyalogos szabályok megszegése és a figyelmetlenség miatt bekövetkezett esetek száma mutat emelkedést a megelőző év azonos időszakához képest, míg a többi ok esetében csökkenés tapasztalható
– tette hozzá Meggyesfalvi Tamás.
Kevesebben okoztak ittasan balesetet
49-ről 40-re csökkent azoknak az ügyeknek a mennyisége, amikor ittasan okoztak ütközést vagy gázolást, de ez a szám még így is magas ahhoz képest, hogy zéró tolerancia van a szeszes italt fogyasztó sofőrökkel szemben. Így végül is minden tizenegy és feledik sérüléses balesetben játszott szerepet az alkohol. Ezek közül huszonnégy eset személyautó, kettő tehergépkocsi sofőrje, hat segédmotor-kerékpáros, négy biciklis, három gyalogos, egy pedig motorkerékpáros rovására írható.
Többségben vannak a szabálytalan autóvezetők
A heol.hu cikke szerint a mutatók vizsgálatából kiderül: a legtöbb közúti közlekedési baleset (331 eset) továbbra is a személygépkocsival hajtók szabályszegése miatt következett be. Az autósok mellett a motorosok (45 eset), a kerékpárosok (21 eset), a mopedesek (20), a teherautósok (19 eset), a gyalogosok (13 eset), az autóbusz-vezetők (5 eset) és a vadon élő állatok (6 eset) idéztek elő balesetet a vizsgált időszakban. A balesetokozók közül a motorosok esetében (33-ról 45-re) és a mopedeseknél (14-ről 20-ra) tapasztalható ugrásszerű emelkedés.
A megyében 37 olyan közlekedési baleset következett be, amelynek gyalogos is szereplője volt, ezek közül 13-nál maga a gyalogos volt a baj kiváltója, a többinél viszont vétlen félnek bizonyult. Kerékpárosok a megye 45 személyi sérüléssel járó közlekedési balesetében voltak érintettek, ebből 21 esetben ők okozták, 24-szer viszont a biciklisek voltak a vétlen résztvevők.
A megyének nincs "baleseti gócpontja"
Az összes karambol, gázolás és kicsúszás közül 220 következett be lakott területen – a legtöbb (47) Egerben, míg Gyöngyösön 37, Hatvanban pedig 33 volt –
míg a többi a településeken kívül.
Ugyanakkor azt is megállapítottuk az elemzés során, hogy a településeken konkrét baleseti gócpont nem fedezhető fel.
– jelentette ki a szakember, hozzátéve: a lakott területen belüli balesetek legjellemzőbb oka az elsőbbségi jog meg nem adása volt.
Az M3-as autópálya jelenleg a legnagyobb forgalmú útszakaszunk, ezen megyénk területén a vizsgált időszakban 37 sérüléssel végződött baleset történt, eggyel több mint 2020 azonos időszakában. Ezek között öt volt halálos, 11 járt súlyos, míg 21 könnyű sérüléssel – sorolta Meggyesfalvi Tamás.