Megérkezett az idei első hó
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója szerint amikor még csak a kiskereskedelmi áron volt árstop, akkor a benzinkutak egy része első reakcióként mennyiségi korlátozást vezetett be. De a kormány második körben az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is 480 forintban maximálta egy február végi rendelettel, május 15-éig, írja a 24.hu.
Most a nagykereskedőket érinti inkább az ársapka, hiszen 100 forintot buknak minden eladott üzemanyag literén, mert nagyjából ennyi a nagykereskedelmi és a hatósági ár különbsége
– mondja a szakember.
Úgy tudni, a kormány intézkedéseinek "hála" a Magyarországon működő nagykereskedések többsége korlátozza vagy már meg is szüntette az értékesítést, egyedül a Mol szállít biztosan a kutaknak, de az ő logisztikai kapacitása szűk keresztmetszet, ezért egyre több benzinkúton láthatjuk, hogy átmeneti készlethiány adódhat, már az alaptermékekből is.
A lap szerint azt egyelőre nem tiszta, hogy alapanyaghiány vagy a logisztikai megpróbáltatások miatt csúsznak a szállítások, de ez talán nekünk, felhasználóknak mindegy is. Bujdosó Eszter kifejtette, már a MOL saját kútjain is is volt átmeneti készlethiány, mert nem ért oda az alapanyag, vagy nem úgy teljesültek a megrendelések, ahogy azt várták.
A múlt heti kiszállítások általában még rendben lementek a mintegy száz magánbenzinkútra, de az ő készleteik a héten elfogynak.
Bujdos Eszter szerint
a héten egyre több kúton jelentkezhet készlethiány, és a hosszú hétvégén is problematikus lehet egyes helyeken a kiszolgálás.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke megerősítette, már vannak ellátási problémák, ők is tapasztalják, hogy a kisebb üzemanyag-nagykereskedők egy része korlátozza, illetve megszüntette a kiszállítást a benzinkutakra. Kvázi a Mol tartja a frontot. A szakember szerint ha a Molra rázúdul minden ellátási igény, az logisztikailag nehéz helyzetet fog okozni, és nem fogják tudni úgy kiszolgálni a piacot, mint eddig.
Egri azt mondja, a külföldi fuvarozók is Magyarországon tankolnak, ez persze nem csoda. Németországban 2,2 euró a gázolaj (880 forint), Svédországban 985 forintnyit kell fizetni egy literért – persze hogy megállnak tankolni Magyarországon 480 forintért a külföldi fuvarozók. Csakhogy a kutak nem erre a forgalomra, a kamionok tömeges fogadására rendezkedtek be – tette hozzá a lap szerint.
A szakember véleménye szerint ugyan kell az árstop, mert a lakosságra nem szabad ráterhelni a literenként több mint 100 forintos többletköltséget, de maximum egy-két hónapig mehet az tovább, ami most van. Úgy véli, minél előbb, fokozatosan ki kellene vezetni az árstopot, kombinálva egy nagyobb állami szerepvállalással,
például átmenetileg a jövedéki adó, illetve az áfa csökkentésével, kivezetésével.
Azt is mondta, hogy szintén átmenetileg el kellene tekinteni az üzemanyagok bioösszetevőjének alkalmazásától, mert a háború miatt kieső ukrán és orosz gabonaszállítmányok hiányt fognak okozni. Az elérhető terményeknél inkább az étkezési felhasználást kellene most preferálni, mint üzemanyagként elégetni, ami van – jegyezte meg. Ha a bioösszetevő egy ideig nem elvárás, az jelentős könnyebbséget jelentene szerinte ellátási oldalon.
A hosszú hétvége üzemanyaghiányát a kamionforgalom csökkenése előzheti meg, legalábbis ebben reménykednek.