Skip to main content
2024. december 06., Péntek, Miklós névnap

2021. dec. 02. Csütörtök, 18:42 | Barna Benedek | Környék ügye

Egy közel 100 éves hajó roncsa is előbukkant a Tisza-tóból az alacsony vízállás miatt

A hajóroncsot korábban többször is próbálták kiemelni, sikertelenül.

Újra felszínre bukkant a Tisza-tó talán legismertebb hajóroncsa, a Délibáb. A huszonhét méter hosszú motoros 1984 óta pihen a tó fenekén, ugyanis hiába próbálták többször is kiemelni, nem jártak sikerrel – írja a szoljon.hu.

A téli időszakban a nyárinál több mint egy méterrel alacsonyabb vízszint miatt több látszik a hajótestből, mint a nyári hónapokban: a hajó orra és kormánykereke meredezik ki a Tisza-tó hullámai közül Kiskörénél, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság téli kikötőjének közelében. "Nyáron csupán a hajó felső teraszának korlátjai lógnak ki a tóból, ilyenkor azonban egy kicsit több látszik ki a hajótestből, de a nagy része most is víz alatt van" – mondta el a szoljon.hu-nak Fejes Lőrinc, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság kiskörei szakaszmérnöke.

Az I Love Tisza-tó magazin több fotót is megosztott a roncsról:

A Szoljon cikke szerint a huszonhét méter hosszú motoros 1934-ben épült Komáromban a Skoda gyárban, és eleinte csehszlovák zászló alatt járta a Dunát. 1938-ban vette meg a Magyar Folyam és Tengerhajózási Rt., és átkeresztelték Megyer névre, később azonban már Délibábként említik. 1941-ben jugoszláv aknákat szedett fel a Dunán, majd 1944 őszén szinte ugyanott süllyesztették el először, ahol most is pihen a Tisza-tó fenekén. Miután kiemelték, 1945-től a Balatonon szolgált, majd a Dunát járta a MAHART vezérigazgatójának személyes járműveként, végül aztán magántulajdonban a Tisza-tóra került, ahol 1984-ben újra és véglegesen elsüllyedt, emberi gondatlanság miatt.

"A hajón akkor tartózkodó őrszolgálat kissé gondatlanul járt el, ugyanis nem figyelt oda a vízszintváltozásra. Ennek köszönhetően a hajó alól kiapadt a víz, amitől az megdőlt, majd egy hirtelen áradással megtelt vízzel, ezért elsüllyedt. Az akkori tulajdonosa próbálta kiemeltetni, de az nem járt eredménnyel. Ahogy teltek az évek, a hajótest állapota romlott, hiszen a víz mellett hordalékanyag, homokszemcsék is belekerültek. Ezután tulajdonosváltások következtek, és más módszerrel próbálkoztak, például búvárok is vizsgálták a roncsot, de nem sikerült kiemelni, így továbbra is hullámsírban nyugszik" – mesélte fel Fejes Lőrinc.

A roncs egyébként a vízi közlekedést nem akadályozza, ugyanis nem hajózó útban került a tó fenekére, hanem azon kívül.

(Indexkép forrása: Tisza-tó fórum / Facebook)