Megérkezett az idei első hó
Az Egert elkerülő út nyomvonala jelen fázisban még nem eldöntött – húzta alá az Egri Ügyeknek eljuttatott szerdai levelében a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF).
A NIF azt követően kereste meg szerkesztőségünket, hogy múlt csütörtökön beszámoltunk róla, hogy az Egri Kertvárosért Civil Társaság (EKCT) aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy ne a belső, hanem a külső elkerülő út épüljön meg a város keleti oldalán. Mint írtuk, a polgári kezdeményezés célja, hogy a Cifrakapu út és a Kőporos út közötti szakaszon a várostól a lehető legmesszebb fusson az elkerülő út.
"Az érintett területeken lakók egyöntetű véleménye az, hogy Egernek szüksége van elkerülő útra, de nem szabad még egyszer elkövetni azt a fatális hibát, ami a Rákóczi útra és a Vörösmarty útra jellemző" – írta az EKCT a szerkesztőségünknek is eljuttatott felhívásában. A kezdeményezés mögött álló kertvárosiak úgy gondolják, a belső útvonal nemcsak Eger keleti bővülését, hanem az ő életüket is ellehetetlenítené.
A petícióról szóló cikkünkben megemlítettük, hogy Mirkóczki Ádám polgármester a legutóbbi, májusi rendes közgyűlésen arról beszélt, hogy a NIF különböző szakmai szempontok alapján a belső nyomvonalat preferálja, ő és a városvezetés azonban – noha értik ezeket a szakmai szempontokat – az egriek érdekeit, igényeit szeretnék képviselni, ami pedig a külső nyomvonal.
Bár ezek miatt a kijelentések miatt íródott, a NIF az Egri Ügyeknek eljuttatott reakciójában nem cáfolja a polgármester állítását, hanem inkább azt hangsúlyozza: még semmi sincs eldöntve. Azt egyébként, hogy a nyomvonalakkal kapcsolatban bármi is eldöntött lenne, sem a polgármester nem mondta, sem a mi cikkünk nem állította.
A fideszes Juhász Ádám napirend előtti felszólalására Mirkóczki Ádám egész pontosan így reagált: "Kezdjük el magunkat szoktatni a gondolathoz, hogy valójában ez nem egy elkerülő út, hanem egy tehermentesítő, ami csak azért fontos, mert a NIF tervezői azt az álláspontot képviselik, hogy a lehető legközelebb kell hozni a városhoz, és a lehető legtöbb fel- és lecsatlakozási ponttal kell bírnia, hiszen funkcionálisan csak akkor váltja be a hozzá fűzött reményeket."
A polgármester arról is beszélt:
Rengeteg embert fog érinteni. Természetvédelmi területeket, szőlőket, külterületi lakóházakat, illetve azok telkeit is. Én biztos vagyok benne, hogy olyan megoldás – szerintem – nem fog születni, ami mindenkinek jó. Ebből a szempontból örülök, hogy ezt a NIF-nek kell lemeccselnie az érintettekkel, és nem az önkormányzatnak. (...) A nyomvonalak kérdése jelenleg nyitott, de én azt látom, hogy nagyon-nagyon makacsul ragaszkodnak a tervezők az ő általuk megrajzoltakhoz. Főépítész úrral (Kacsó János – a szerk.), amikor a legutóbb a NIF Zrt.-nél voltunk, számos olyan javaslatot tettünk, ami abszolút az ottani lakosok érdekvédelmét és védelmét venné figyelembe. Ettől nem voltak boldogok a tervezők.
A NIF ezzel kapcsolatban a szerkesztőségünknek szerdán eljuttatott levelében ismét azt hangsúlyozza, hogy az egri elkerülő út nyomvonalának tervezésébe a lakosság is be van vonva, a tervezők által javasolt nyomvonalváltozatokkal kapcsolatban már rengeteg észrevétel érkezett, ezeket pedig figyelembe is fogják venni.
Így fogalmaznak:
Társaságunk felhívja a figyelmet arra, hogy az Egri elkerülő út tervezése a közösségi tervezés alapelveit figyelembe véve zajlik, amelynek célja, hogy a lehető legszélesebb körű konszenzus megalkotásával, az egri lakosok érdekeit tükrözve valósuljon meg a fejlesztés.(...) Az elmúlt egy hónap során rengeteg hozzászólás, e-mail, kitöltés és kérdés érkezett a beruházóhoz és a tervezőhöz. A NIF Zrt. és a tervezői konzorcium ezen visszajelzéseket egyenként megvizsgálja, és a szakmai szempontokat, valamint a törvényi előírásokat betartva, a tervezés további folyamatában figyelembe veszik. A közösségi tervezés tovább folytatódik. Hangsúlyozzuk, hogy az út nyomvonala jelen fázisban még nem eldöntött.
Hozzáteszik: köszönik az eddigi aktivitást és a hozzászólásokat, a továbbiakban is arra buzdítanak mindenkit, hogy mondja el észrevételeit, kéréseit. "Bárki hozzászólhat és elmondhatja véleményét, a közösségi tervezés során minden vélemény fontos, és senki sincs kizárva a folyamatból" – írják. Ahogy korábban is közöltük, az online kérdőív kitöltésére június 12-ig, vasárnapig, van lehetőség.
A végleges nyomvonalat 2022 őszén egy szakemberekből álló zsűri fogja kiválasztani.
(Indexkép: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. / Facebook)