Megérkezett az idei első hó
2019 májusában a Margit-hídnál ütközött egy másik hajóval a Hableány sétahajó, amelynek következtében elsüllyedt, és a rajta utazók többsége életét vesztette. A Hableányt elsüllyesztő Viking Sigyn szállodahajó kapitányát katasztrófa okozásával és segítségnyújtás elmulasztásával vádolják, pere február 18-án folytatódik a Fővárosi Törvényszéken. A hajókatasztrófában érintett másik szállodahajó, a Viking Idun ukrán kapitánya azonban korábban elhagyhatta az országot, annak ellenére, hogy bűnügyi felügyelet alá helyezték. A Magyar Nemzet szerdán arról számolt be, hogy a férfi a koronavírus-járvány miatt Ukrajnában ragadt, ezért a nyomozás gyakorlatilag áll.
A lap szerint a legtapasztaltabb büntetőjogászok sem emlékeznek olyan esetre, hogy akit magyar bíróság kényszerintézkedéssel sújtott, törvényesen elhagyhatta volna az országot. A 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt meggyanúsított ukrán Fjodor S. azonban megkaphatta ezt a lehetőséget. Az ukrán kapitányt tavaly január végén vették őrizetbe, a rendőrök a letartóztatását szorgalmazták, ám végül csak bűnügyi felügyelet alá helyezték. A bíróság kikötötte, hogy a kapitánynak minden hónap első hetében adott napon kell személyesen jelentkeznie az V. kerületi rendőrkapitányságon, egyébként szabadon mozoghatott bárhol a világon. (Ez még ajárnyány előtt történt, amikor a dunai hajózást sem akadályozta semmi.)
Fjodor S. hajózott tovább, és a megadott napokon meg is jelent az V. kerületi kapitányságon. A koronavírus miatt azonban leállt a dunai hajózás is, az ukrán kapitány pedig hazautazott Ukrajnába, és azóta nem jelentkezett személyesen a magyar rendőrségen. A Magyar Nemzet úgy értesült, Fjodor S. ügyvédjén keresztül a bíróság által megszabott időpontban telefonon jelentkezik, él, de nem tud Magyarországra jönni. A nyomozás emiatt gyakorlatilag áll; a gyanúsítottat ki kellene hallgatni, de egyelőre nem tudják.
A Magyar Nemzet cikke szerint a nyomozásra még 2022. január 30-ig van törvényes lehetőség, addig így vagy úgy, de le kell zárni az ügyet. A rendőrség Fjodor S. távollétében is befejezheti a nyomozást és elküldheti az iratokat az ügyészségnek. A lap azt írja, a Hableány-katasztrófa nyomozási irataiból minden kérdésre választ tudnak adni, a kapitány meghallgatását pedig jogsegély részeként is kérhetik az ukrán hatóságoktól.
A Fjodor S. által vezetett hajó a tragédia utáni percben ért a helyszínre és átgázolt a roncsokon, valamint a vízbe esett testeken. A Hableányról a vízbe zuhant három dél-koreai túlélő is arról beszélt a tanúvallomásában, hogy az ütközés utáni pillanatokban majdnem elgázolta őket egy nagy hajó. Az Idun kapitánya tagadta a meggyanúsításakor, hogy tudta volna, emberek vannak a vízben, és hogy bűncselekményt követett volna el, amikor nem állt meg segíteni. A bizonyítékok szerint ugyanakkor a balesetről értesült a két testvérhajó, ugyanis a Sigyn és az Idun kapitányai oroszul megtárgyalták rövidhullámú rádión, hogy valami történt. Szakértők nem zárták ki eddig, hogy a 28 áldozat közül volt, aki azért vesztette életét, mert a hajó átgázolt rajtuk, illetve azt sem, hogy a még mindig keresett eltűnt dél-koreai utas testét az Idun megsemmisítette.