2024. április 24., György

Mindenki ügye

#zöldfül #környezetvédelem #autó

A régi autók használata jobb lehet a környezetnek, mintha új, akár villanyautókat vennénk

Nagy Donát 2021.10.06. 08:30

Egy friss kutatás szerint a környezetnek az a jó, ha nem gyártunk orrba-szájba új autókat, hanem a régieket tartjuk karban.

Tény, hogy az új autók károsanyag-kibocsátása sokkal kevesebb, mint az újaké; pláne, ha ide vesszük az elektromos járműveket is. Az új autókat azonban le kell gyártani, amihez üzemek kellenek, ahová szállítani kell az alkatrészt, meg a munkásoknak is be kell járniuk.

Egy új tanulmányból így kiderül, hogy a régi járművek vadonatúj elektromosra cserélése valójában több kárt okozhat, mint amennyi haszonnal járna.

Japán kutatók szerint környezetvédelmi szempontból kedvezőbb hatása lehet, ha minél hosszabb ideig használjuk régebbi benzinüzemű autónkat, és megpróbáljuk addig kitolni az élettartamát, ameddig csak lehetséges, persze a megfelelő karbantartás mellett, írja az Alapjárat.

 

A Kyushu Egyetem kutatói szerint a vita a benzines és elektromos autókkal kapcsolatban leginkább az üzemanyag-hatékonyságra és a járművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiségre koncentrál. Bár a villamos energia és a hidrogén tisztább energiaforrások, a tanulmány megállapítja, hogy

a villanyautók elkészítése is rengeteg energiát emészt fel.

A kutatók úgy találták, azzal, hogy amennyiben a régebbi, gazdaságosan üzemeltethető, üzemanyag-takarékos autókat hosszabb ideig tartjuk az utakon, jelentősen csökkenti lehet a CO2-emissziót, mintha felgyorsítanánk a zöld technológiára történő globális átállást.

Minél gyorsabban lecserélünk egy autót, az annál több szén-dioxid kibocsátást eredményez. Nincs ez másként az elektromos autók esetében sem, mert amikor növekszik az új autók iránti kereslet, az felgyorsítja a gyártás során keletkező CO2-kibocsátást

– nyilatkozta Shigemi Kagawa, a Kyushu Egyetem Gazdaságtudományi Karának professzora.

woman-1853939_1280
Fotó: Pixabay

 

Egy autó átlagos élettartama a gyártótól a roncstelepig mindössze 13 év japánban, ami a kutatók szerint hihetetlen pazarlás és messzemenően káros a környezetre, hiába egyre tisztábbak a kocsik.

 

Ez a rövid életciklus azt jelenti, hogy a gyárak folyamatosan egyre több és több károsanyagot pumpálnak a légkörbe, ahogy folyamatosan növekszik a kereslet, és egyre több autó gördül le a futószalagról. A helyzeten pedig az sem változtat, ha benzines helyett elektromos autókat készítenek. Az egyetem kutatói hozzáteszik, hogy Japánban a tömeges fogyasztásra épülő gazdasági kultúra, valamint a költséges járműellenőrzési rendszer is hozzájárul ehhez a környezeti dilemmához.

Egy autó ökológiai lábnyoma messze túlmutat azon, hogy mennyi üzemanyagot használ. A [...] járművek gyártásához ugyanúgy szükség van vasra, csavarokra és anyákra az építéshez, gyárakra az összeszereléshez és hatalmas konténerhajókra a szállításhoz. A láncnak ezek a szemei pedig mind CO2-kibocsátással járnak

– olvasható a tanulmányban.

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló