Megérkezett az idei első hó
A korábbi írásban említett vagyoni kérdéseket érintő javaslatok is azért születtek, mert a különleges jogrendben a polgármester járhatott el a közgyűlés nevében-helyett.
Mirkóczki Ádámot azzal nem lehet vádolni, hogy nem hozott elég sok döntést (az ő nevéhez fűződő egyik előterjesztésben maga állítja, hogy 2020. november 7. és december 31-e között 108 polgármesteri határozat és 6 rendelet, azt követően ez év június 14. napjáig 396 darab határozat és 18 darab rendelet lett elfogadva).
Önmagában a mennyiség még nem csap át automatikusan a minőségbe, ezért is gondolhatta a polgármester is, hogy beszámol a hozott határozatokról. Az előterjesztésben annyi olvasható csak a veszélyhelyzet kihirdetését ecsetelő jogszabályi hivatkozásokon és fentebb írt számszaki adatokon kívül, hogy a
jelen tájékoztató tárgyát képező döntések meghozatalakor a társadalmi rendeltetésnek megfelelő joggyakorlás elvével összhangban, célom a város folyamatos működésének biztosítása volt.
Valószínűleg ez a szűkszavúság is lehetett az oka annak, hogy több másik előterjesztés is foglalkozik a különleges jogrend alatt hozott polgármesteri döntések némelyikével.
Mirkóczki Zita az általunk is megírt, 825 millió forintos állami támogatás felosztásával kapcsolatos polgármesteri határozat visszavonására tesz javaslatot. E határozat lényege az alábbi felosztás:
– 595.950.000 forint önkormányzati gazdasági társaságok részére nyújtott működési támogatás
– 160.000.000 forint sportegyesületek részére nyújtott működési támogatás
– 50.000.000 forint civil szervezetek részére nyújtott támogatás
– 49.050.000 forint önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok üzemeltetése.
Abban cikkben feltettük a kérdést, hogy miért nem lehetett várni pár napot a döntéssel, miért nem kerülhetett a képviselők elé a felosztás, és most látható, hogy a hatalmi harc egyik sarokpontja ez az összeg illetve annak felhasználási keretei. Nyilván annak a 825 millió forintnak már ki vannak jelölve a "gazdái", a képviselők ebbe a status quo-ba fognak belekötni. Érdekesnek tűnik, reméljük lesznek racionális érvek mindkét fél részéről.
Komlósi Csaba képviselő a hozzá köthető előterjesztésben megemlíti a kormány álláspontját, ami szerint a helyi önkormányzatokról szóló törvény "általános szabályai szerint a képviselő-testület, a polgármester, a bizottság által átruházott hatáskörben hozott döntéseket lényegében korlátozás nélkül bármikor felülvizsgálhatja, megváltoztathatja. Ez a jog természetesen a vészhelyzet megszűnését követően is rendelkezésre áll. A képviselő-testület döntheti el, hogy mely polgármesteri döntéseket helyez hatályon kívül, illetve melyeket hagy meg változatlanul. Természetesen a rendeletek módosítása esetén indokolt, hogy ezekről a képviselő-testület feltétlenül döntsön (az általános jogelvek tiszteletben tartásával) abban az esetben is, ha a polgármester döntését változatlan formában be kívánja nyújtani. Jelezni kívánom, hogy a képviselő-testület felülvizsgálati jogkörének visszamenőleges hatálya nincs."
Komlósi mind a 24 darab, különleges jogrend alatt hozott rendeletet felülvizsgáltatná. Noha nem kér igen vagy nem választ egy döntésre sem – hogy mindegyik rendeletet visszavonja a testület vagy éppenséggel megtartsa az összeset –, elképzelhető, hogy a képviselők és a polgármester is mazsolázik majd a felhozatalból.
Az előterjesztésekből (akiket érdekel, IDE KATTINTVA érhetik el ezeket) jól kirajzolódik, hogy csak az elérhető anyagok alapján nagy csaták várhatóak szerdán az egri Közgyűlésben. És ki tudja, milyen meglepetésekben lehet majd még részünk szerdán?
(Képek forrása: Egységben a Városért Egyesület Facebook-oldala; Indexfotó: Komka Péter / MTI)