Megérkezett az idei első hó
Egyetemi oktatók megütközésüket és felháborodásukat fejezik ki a Nemzeti alaptanterv (NAT) irodalomtanításra és irodalomtanulásra vonatkozó részletei miatt - vette észre az Index. A nyílt levelet közel ötven, irodalommal, esztétikával, filozófiával foglalkozó oktató írta alá többek között az Eötvös Loránd Tudományegyetemről, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemről, a Debreceni Egyetemről, a Pécsi Tudományegyetemről, a Miskolci Egyetemről, a Nyíregyházi Egyetemről, és nem utolsó sorban az egri Eszterházy Károly Egyetemről. Városunk egyeteméről három oktató, Boldizsár Ildikó, Onder Csaba és Szentesi Zsolt, a Bölcsészettudományi és Művészeti Kar Irodalomtudományi Tanszékének munkatársai csatlakoztak az alaptanterv elleni tiltakozáshoz.
Az alaptanterv bevezetése óriási visszalépést jelentene az irodalomtanításban egy olyan korábbi oktatási szerkezet felé, amelytől 1990 után mindenképpen el kellett mozdulni, sőt a 21. században egészen magunk mögött kellene hagyni
– írják a nyílt levélben.
Az oktatók szerint a most közzétett NAT nem segít abban, hogy megszerettesse a középiskolás korú gyerekekkel az olvasást. A tervezet bántóan ideologikus szándékkal, külső nézőpontból és nagyon leegyszerűsítő módon közelít az irodalmi művekhez, életművekhez és folyamatokhoz. Ezt a látásmódot nevezte Kosztolányi Dezső 1929-ben, vagyis az ideologikus Ady-értés fénykorában „az írástudatlanok árulásának” – tették hozzá.
Az oktatók szerint kétszáz évvel ezelőtt is elavultnak számított a szerzői alapú irodalomszemlélet, amely egy focicsapathoz hasonlítja a magyar irodalom szerzőit, akiket szabadon lehet cserélgetni aktuális érdekek szerint. Ehelyett a folyamatokra, összefüggésekre összpontosító megértési és tanulási módra lenne szükség, és a NAT kvantitatív részét ezekből lenne szükséges kialakítani.
Ide kívánkozik, hogy bekerült a NAT irodalmi részébe a Horthy-korszakban Adolf Hitlert is dicsőítő Nyírő József, az olasz fasizmust csodáló Herzceg Ferenc, valamint a prózájában rendszeresen antiszemita húrokat pengető Wass Albert is.
Ráadásul az oktatók szerint sokkal nagyobb problémára utal, hogy a közelmúlt magyar irodalma szinte teljességgel kikerül a NAT ajánlatából. A diákok éppen azokkal a művekkel nem találkoznának az iskolapadban, amelyek művészi formában saját világukról fogalmaznak meg fontos gondolatokat.
A cikkben megnevezett oktatók véleménye nem tükrözi az egyetem álláspontját - tájékoztatott az EKE cikkünk megjelenése után.
(Fotó: MTI)