Megérkezett az idei első hó
A Vélemények rovatban a szerkesztőség véleményétől eltérő írásokat is közreadunk, azonban azok tartalmáért felelősséget nem vállalunk. Természetesen szívesen várjuk a válaszreakciókat, amelyeket közre is adunk.
Hivatalosan a augusztus közepén volt a határideje az út kivitelezési munkáinak és bár nem lettek kész vele, a nagy részét megcsinálták – azaz feltehetően majdnem mindenhol a végleges állapot látható – írja egy arra közlekedő olvasónk.
Szerinte több probléma is van az út felújítása kapcsán:
A legnagyobb, hogy a munkáknak – még tervek szintjén sem – volt része a vízelvezetési rendszer (árkok, átereszek) rendbehozatala. A három vasúti felüljáróhoz kapcsolódó szakasz kivételével sehol sem takarították ki vagy hozták rendbe e műtárgyakat, így a legtöbb helyen feltöltődött, sehová sem vezető árkok, eltömődött átereszek vannak a frissen felújított út mellett. Ez amúgy is tervezési hiba lenne, hiszen ezek nélkül az út rohamosan tönkre fog menni, viszont az egyre gyakoribb, hirtelen, nagy mennyiségű esőzések miatt már most is több helyen sár, fa, ill. kőtörmelék van közvetlenül az úttest mellett, ami már közlekedésbiztonsági gondot okozhat:
ut01
A második probléma, hogyha már ezek elmaradtak (legalábbis az útfelításról szóló híradásokban és a hivatalos értesítőkön sem voltak megemlítve), akkor legalább a biztosan a munkák részét képező padkákat készítették volna el megfelelően. Viszont sok helyen a padkák magasabban vannak még az új útburkolattól is, vagy a lejtésük nem megfelelő, így az esővíz le sem tud folyni az útról sem, ami szintén a most felújított útburkolat élettartamát fogja lerövidíteni:
Ráadásul az erősebb kanyarok belső íveiben – ahol az autók valószínűleg a padkára hajtanak – az útfelújítások során, mostanában beton elemeket szoktak lerakni a padkára. Ennél a munkánál ez sem sikerült, így a padkára hajtó autók folyamatosan széthordják az úttesten a zúzottkövet (az építési munkák alatt ezt már kétszer is összesöpörték, de a munkák végeztével ezt nyilván senki sem fogja megcsinálni). Az említett dolgok azért is érthetetlenek, mert a pár éve felújított – és jóval kisebb forgalmú – EgerPétervására közötti út bükkszéki szakaszánál ezek mind a munkák ré
szét képezték és megfelelően meg is csinálták:
A harmadik probléma már sokkal kisebb súlyú, de ha már útfelújítás (ráadásul presztizsberuházás!): az útszéljelző oszlopok a legtöbb helyen hiányoznak, ahol mégis megvannak, ott olyan mocskosak (a KRESZ táblákkal és a szalagkorláttal egyetemben), hogy semmit sem lehet belőlük látni sötétben, vagy rossz látási viszonyok között. Ezek pótlása - mosása aprópénzbe kerül az útfelújítás 3 milliárd forintos költségvetéshez képest.
Szintén a láthatósági kérdések közé tartozik, hogy míg Szarvaskőben és Almárban is felfestették a buszmegállókat (elválasztva az úttesttől szaggatott vonallal), Mónosbélben és Bélapátfalván –érthetetlen okokból – ugyanezt már nem csinálták meg.
Lehet, hogy a fogathajtó világbajnokságig összeszedik, jelenleg azonban még az út széle sok helyen szemetes is.
Hogy az említett problémák érdekelhetik-e Önöket, vagy az olvasóikat, azt nem tudom. Mindenesetre bízom abban, hogy ha ezt a témát valamilyen formában fölvetik, akkor talán az illetékesek pótolják és javítják a kifogásolt munkákat és az út pár évtől tovább fog tartani (ha az eddigi gyakorisággal tartják karban, akkor kb. 40 évig kellene kibírnia a most felújított burkolatnak).