Megérkezett az idei első hó
Miután a francia Auchan bejelentette, hogy Jellinek Dániel cégének eladja magyarországi hálózatának kisebbségi részesedését, újra felerősödtek azok a hírek, amelyek az élelmiszer kiskereskedelemben a külföldi tulajdonosok kivonulását jósolják, írja a G7.
A lap iparági forrásai arról beszélnek, hogy az Auchanban a magyar tulajdon jó eséllyel idővel többségi lesz, és a Tesco magyarországi üzleteinek magyar tulajdonba kerülése is lehetséges.
A lap szerint Orbán Viktor miniszterelnök 2016 őszén tette egészen egyértelművé, hogy mi a kormány célja. Ekkor azt mondta:
Négy olyan terület létezik, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjön. Ezek a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat. Hárommal megvagyunk, a negyedikbe beletörött a fogunk. Kénytelenek vagyunk ezért új ötleteken dolgozni. Sajnos a kereskedelmi hálózatok furfangosabbak nálunk. Még néhány év, és ezt a célt is teljesítjük.
Azonban a "furfangos külföldi tulajdonú boltláncokat" azóta sem sikerült arra ösztönözni, hogy hagyják el az országot. Sőt, alegutóbbi felmérések szerint éppenhogy ezekben szeretnek vásárolni a magyarok.
Az Auchan esete után a jelek szerint azonban a furfang ellen nem a furfang, hanem az egyszerű kivásárlás lehet hatásos.
A Tesco kivonulása ugyan már évek óta örökzöld sláger, de eddig sosem következett be, és a cég a lap kérdésére ismét egyértelműen megerősítette, hogy nem eladó, hosszú távon is elkötelezett a magyar piac iránt.
A Penny Market szintén határozottan reagált érdeklődésükre, amely azt írta, hogy a Penny magyarországi hálózata nem eladó. Cikkünk megjelenése után a PENNY az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünknek:
A PENNY magyarországi hálózata nem eladó. Nem folynak olyan potenciális tranzakcióval vagy felvásárlással kapcsolatos megbeszélések sem, amelyek közvetlenül érinthetnék a PENNY magyarországi üzlethálózatát.
Az üzletlánc életében a folyamatos megújulás és fejlődés a jellemző az elmúlt években és jelenleg is. A korábbi PENNY Market márkanévből elhagytuk a „Market” szót és a PENNY. márkanevet használjuk. Üzleteinket folyamatosan modernizáljuk. Büszkék vagyunk arra, hogy idén 25 éves lett a PENNY, Magyarország egyik legrégebbi diszkont üzletlánca, ahol közel 4700 munkavállalót foglalkoztatunk 226 üzletünkben és három logisztikai központunkban. Jelenleg egy 30 000 négyzetméteres beruházás is folyik a jövő tavasszal kibővülő karcagi elosztóközpontunkban.
A magyarosítás viszont nem elsősorban pénzügyi kérdés. Hiába szerzi meg egy-egy kormányközeli magyar befektető a külföldi láncok magyar nyúlványait, ez mit sem ér akkor, ha (nem feltétlenül a saját képességei, hanem a piac adottságai miatt) egyszerűen képtelen ezeket a külföldi multik mintájára működtetni.
Márpedig az eleve magyar láncok az elmúlt évtizedekben nem tudtak érdemben ebbe az irányba elmozdulni.
A magyar tulajdonlás viszont arra nagyon jó eszköz, hogy az olyan kisebb magyar élelmiszeripari cégek termékeinek is legyen biztos piaca, amelyek a nagy külföldi láncokhoz nem jutnak be. Az alapprobléma általában vagy a minőség, vagy a méret, vagy a kettő együtt, hiszen egy kis magyar társaság nem tud annyi terméket gyártani, amellyel például egy-egy német diszkont központi, minden országra kiterjedő beszerzési tenderén el tudna indulni. A belföldi kereskedelem kontroll alatt tartása helyett a másik kiút ebből a helyzetből a magyar tulajdonú élelmiszeripar cégek innovatív felfejlesztése lett volna, ez azonban eddig lényegében elmaradt.