Megérkezett az idei első hó
Az Egyesült Államokban, Kanadában és mára összesen 44 országban buzdítja az embereket a Buy Nothing mozgalom arra, hogy ne vegyenek semmit, inkább cserélgessék a fölösleget egymás között – írja a Qubit a kanadai CBC híre alapján.
A cikk szerint a Buy Nothing egy alulról szerveződő, önkéntesek segítségével működtetett szerveződés, afféle hiperlokális ajándékgazdaság projket.
Egyik legfőbb célja, hogy csökkentse a hulladékot, a másik pedig, hogy lokálisan ossza újra a szükséges javakat.
A Buy Nothing mozgalom története 2011-ben kezdődött, amikor Rebecca Rockefeller és Liesl Clark, két amerikai anyuka Washington államban a Salish-tenger partján sétáltak gyerekeikkel, írják. Beszélgettek és közben egy sor szemetet mosott partra a tenger: tollakat, lufikat, gyerekjátékokat. Néhány kidobott tárgy azokra a holmikra emlékeztette őket, amik az ő háztartásukban is a szemétben végezték, ezután kezdtek el gondolkodni arról, mit tehetnének azért, hogy a használati tárgyaik ne jussanak a partra vetett műanyagszemét sorsára.
Az első Buy Nothing csoportot 2013-ban hozták létre a Facebookon, azzal a céllal, hogy a közösség tagjainak egyre kevesebbet kelljen boltba mennie, és egymás közti csereberével és kölcsön-tranzakciókkal oldják meg, ha valakinek kell valami. Azóta rengeteg országban elterjedt a mozgalom. És bár Közép-Európában egyelőre nem túl népszerű a koncepció, Románián kívül a térségben nincs Buy Nothing-csoport, de
Magyarországon is jól működnek azok a Facebook-csoportok, ahol ingyen lehet egymás között csereberélni.
A csoportok nagyon jól szervezettek és szigorú szabályaik vannak: egyszerre csak egy lokális csoportba lehet belépni, és háromféle üzenetet lehet posztolni: felajánlani vagy kérni lehet valamilyen tárgyat, szolgáltatást vagy ráfordított időt, és köszönetet lehet mondani a segítségért.
Címlapképünk illusztráció, fotó: Pixabay