Megérkezett az idei első hó
Tisztázó egyeztetést kezdeményez Révész Máriusz az elektromos rollerek használatának kérdésében a Belügyminisztériummal, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, illetve a rendőrséggel – erről az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nyilatkozott a Világgazdaságnak.
A találkozóra a tervek szerint még szeptemberben sor kerül.
Révész Máriusz azzal indokolta a lépést, hogy a tudomására jutottak olyan esetek, amelyekben az elektromos roller felhasználóknál a rendőrség alkoholszondát alkalmazott, vezetői engedély bemutatását kérte, valamint bírságot rótt ki.
A gyakorlat szerint ugyanis a rendőrség sokszor segédmotorkerékpárként kezeli a járművet, a kormánybiztos szerint viszont kerékpárról van szó.
A lap több olyan üggyel is találkozott, amikor az e-rollerrel közlekedő – miután a helyszínen nem ismerte el a megállapított szabálysértést – jogosítványát is felfüggesztették a vizsgálat időtartamára. Ezeket a kormánybiztos „szürreálisnak” és „abszurdnak” nevezte, és hangsúlyozta, hogy ilyen következmények nem vezethetők le a KRESZ-ből Magyarországon. Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a megítélése szerint néhány túlkapásról van szó, a rendőrség általánosságban nem így viszonyul az elektromos rollerekhez.
Fontos lenne egy egységes hatósági értelmezést kialakítani ezekre a járművekre, hiszen már évek óta köztünk "élnek" az elektromos rollerek.
A cikk szerint az alapproblémát az okozza, hogy az elektromos rollert nem ismeri a hatályos KRESZ, amely így erre vonatkozóan semmiféle szabályozást nem tartalmaz. Ezért a rendőrség egyszerűen úgy kezeli, mintha segédmotoros kerékpárokról lenne szó.
Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni, így az azzal való közúti közlekedés során a segédmotorkerékpárok közlekedésére vonatkozó szabályok az irányadók
– közölte az Országos Rendőr-Főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata a VG megkeresésére.
Ez alapján tehát például a bukósisak is kötelező lenne.
Hogy hány rollerezőre szabtak ki eddig jogilag aggályos büntetést, azt nem tudni. Az ORFK jelezte, hogy mivel a hatályos jogszabályok nem ismerik az „elektromos roller” járműkategóriát, a rendőrség nem végez adatgyűjtést arról, hogy hányszor büntettek meg e-rollerezőket.
A lap emlékeztet: az uniós gyakorlat szerint az elektromos rollereknél ugyanaz a szabályozás érvényesül, mint az elektromos kerékpároknál; azaz a legtöbb országban kerékpárként kezelik a jogszabályok.