Megérkezett az idei első hó
Egyre több szülő szembesül az évek óta mélyülő pedagógushiánnyal, írja a Népszava a Szülői Hang Közösséghez érkezett visszajelzések alapján.
Miklós György, a közösség egyik alapítója szerint az utóbbi hónapokban több száz szülőtől kaptak beszámolókat a gyermekeik iskolájában kialakult szakemberhiányról.
Egyikük például azt írta, az utóbbi tanévben szinte hetente változott a kislánya órarendje a tanárhiány miatt, amit az iskola helyettesítésekkel volt kénytelen orvosolni, írják. Egy másik szülő pedig arról számolt be, fia az egyik legjobb gimnáziumba jár, ahol két éve nem tudnak betölteni két teljes matematikatanári állást.
Volt, aki arról írt, hogy gyermeke iskolájában a fizikaórákat és a kémiaórákat nem szakos tanár tanította, amit azért is tart különösen problémásnak, mert ha egy diáknak lenne tehetsége a természettudományokhoz, szakos pedagógusok híján a tudása nem lesz elég ahhoz, hogy ebben az irányban tanuljon tovább, és még az érdeklődését is elveszítheti.
Többen is arról panaszkodtak, hogy gyakoriak az óraösszevonások – az egyik esetben például az egész heti angol és matek tananyagot heti két órába próbálták sűríteni –, valamint az órák felosztása a pedagógusok között. Ez például úgy nézett ki, hogy a heti négy matekórából kettőt az egyik tanár tartotta, kettőt pedig egy másik.
Sőt, volt, aki arról írt, hogy a matematikát hónapokig a történelem-földrajz szakos tanár tartotta a gyerekeknek, mert az egyetlen szaktanár a nyolcadikosokkal volt, hogy legalább a felvételire próbálja őket felkészíteni; a helyettesítő kollégákkal pedig a szünetekben konzultált, hogy segítsen nekik a tananyagban.
Egy nyíregyházi szülőt meglepett, amikor kiderült: gyermeke osztályában egy tanárszakos egyetemi hallgató tartja a fizikaórát.
Egy egri szülő, aki a pedagógusképzésben dolgozik egyetemi oktatóként, arról számolt be, az utóbbi két évben akkora lett a tanárhiány a megyében, hogy egyes intézményekből másodéves egyetemistákat is megkerestek: tanulás mellett tanítsanak. Ugyanakkor a hallgatók körében is egyre nagyobb a lemorzsolódás, mert sokan a képzés során döbbennek rá, hogy tanári fizetésből nem tudnak majd megélni.
A szaktanárok hiánya miatt a gyerekeket magánórákra kell járatni, ami plusz megterhelést jelent.
A mi iskolánkban folyamatos a tanárhiány, a tantestület tele van nyugdíjas vagy nyugdíjközeli tanárokkal
– írta egy érdi szülő rávilágítva arra, hogy ez még csak a kezdet.
A Szülői Hang Közösség képviselője szerint bár egyre több szülő érzékeli, hogy valami nincs rendben az oktatásban, sokan még mindig nem látják, mennyire súlyos a helyzet.
Miklós György úgy érzi, a társadalom “hozzászokott”, hogy az oktatási rendszerrel problémák vannak, a tanárok keveset keresnek, de ettől a pedagógusok nagy többsége még elvégzi a munkát, a rendszer nem “omlik össze”. Ez azonban nem tartható a végtelenségig.
Miklós a lapnak azt mondta, sokan hajlamosak arra is, hogy a gondokért a pedagógusokat hibáztassák, mert nem tudatosult bennük, hogy ezek mögött valójában központi, döntéshozói felelősség áll. Hangsúlyozta: a pedagógusok nem tudják megoldani a problémákat, ha a szülők nem állnak melléjük, hogy a változás érdekében együtt gyakoroljanak nyomást a döntéshozókra.
Címlapkép: Pixabay