Megérkezett az idei első hó
Ha a taxisokra nem vonatkozna a további hatósági ársapka, az idővel befolyásolná a tarifaképzést, a fuvaronként fizetett költségek emelkedéséhez vezetne – indokolta a taxisoknak járó üzemanyagár-kedvezményt a 444 megkeresésére Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke.
"Mivel sokan saját gépjármű hiányában kénytelenek a taxiszolgáltatást igénybe venni, ezért számukra komoly terhet jelentene a tarifa ismételt emelése. Véleményem szerint a kormány rezsicsökkentési intézkedései a lakosság érdekeit szolgálják" – fogalmazott Metál a portálnak.
Mint ismert, a több mint 400 ezer főt számláló katás táborból egyedül a taxisok azok, akik továbbra is számlázhatnak cégeknek, nem csak magánszemélyek lehetnek a vevőik. Ezzel kapcsolatban Metál úgy fogalmaz:
Sokan és sokféle módon keresnek magyarázatot arra, hogy a taxisok miért kedvezményezettjei az utóbbi napok kormányzati bejelentéseinek. A találgatások helyett inkább racionálisabb okai vannak a döntéseknek. A személyszállítási törvény értelmében fuvarvállalási kötelezettsége van a taxisnak, ha az utas amúgy megfelel az egyéb utazási feltételeknek. Ennek értelmében a szolgáltatás befejezése után, a számlakibocsátás pillanatában már nehéz azokat a feltételeket utólag tisztázni, hogy cégnek vagy magánszemélynek kell a számlát kiállítani.
Gulyás Gergely a szombati kormányinfón egyébként azzal indokolta a kivételezést, hogy a taxisoknál az üzemanyag elengedhetetlen a munkavégzéshez, és ha az ő járműveiket is piaci áron kellene tankolni, kb. 60 százalékkal emelkednének a taxik tarifái.
A fuvarozók nem értik, nekik miért nem jár a hatósági ár
Közben hétfőn a fuvarozókat képviselő két legfontosabb magyar szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) levélben fordult Gulyás Gergelyhez, amelyben arra kérik a kormányt, hogy indokolja meg, ők miért nem részesülhetnek a taxisokéhoz hasonló üzemanyagár-kedvezményben.
A két érdekképviselet Gulyás szombat délelőtti bejelentésére reagálva fordult a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez, amely szerint elfogadva a Mol javaslatát, a 480 forintos árstopot kizárólag a magánszemély által üzemben tartott járművekre, a mezőgazdasági gépekre és a taxikra tartják fent.
Az MTI által szemlézett levelükben arra hívják fel Gulyás figyelmét, hogy a közúti fuvarozásban is meghatározó vállalkozói költségelem az aktuális üzemanyagár. A gázolaj a mintegy 15 ezer hazai közúti árufuvarozó és autóbuszos személyszállító magánvállalkozás számára is az egyetlen, és elengedhetetlen energiaforrás.
A piaci áron tankoló fuvarozók mindennapos küzdelmet folytatnak azért, hogy a drasztikusan megemelkedő működtetési költségeiket a fuvardíjaikban érvényesíteni tudják. A gázolajár ugrásszerű emelkedése értelemszerűen beépül a szállított termék árába is, így gyártói és fogyasztói, lakossági oldalon is negatív hatásként jelenik meg
– írják.
A két érdekképviselet levélben (nem elvitatva a taxisoknak biztosított maximalizált üzemanyagár további fenntartását) arra kéri Gulyást, magyarázza meg, hogy mi indokolja a két, megközelítően azonos költségszerkezetű szállítási tevékenység közötti megkülönböztetést, illetve miért vezették ki a közúti fuvarozói szektorban dolgozó haszonjárművek maximalizált üzemanyagárát.
(Címlapkép: Michael Gaida / Pixabay)