Megérkezett az idei első hó
Ahogy azt portálunk is megírta, Mirkóczki Ádám polgármester a napokban bejelentette, hogy amennyiben az egri közgyűlés is rábólint,
2022 január elsejétől minden egri lakcímkártyával rendelkező személy szinte ingyen használhatja a helyi tömegközlekedést.
A Volánbusz kérésére nem lehet 100 százalékig ingyenes a buszozás, így jelképesnek számító 1000 forint lesz az éves bérlet ára.
A polgármester számításai szerint
egy egyedülálló felnőttnek 63 ezer forintnyi megtakarítást jelenthet ez a döntés évente, egy egygyermekes család esetében 153 ezer forintot hagynak a pénztárcájukban, ez egy háromgyerekes család esetében már 207 ezer forintot jelent.
Mirkóczki Ádám szerdára rendkívüli közgyűlést hívott össze, hogy a képviselők dönthessenek az ügyben. Az indoklás szerint erre azért volt szükség, "hogy az előterjesztés szerinti megállapodások megkötése, és a közszolgáltató felkészülése a 2022. január 1-vel hatályba lépő módosulásokra határidőben megtörténjen".
A szerda délután tartott rendkívüli ülésen a polgármester a korábbi bejelentéséhez hasonlóan arról beszélt, hogy történelmi jelentőségű döntésről van szó, és kiemelte, hogy Eger lehet az első megyeszékhely, amely megteszi ezt a lépést, és lényegében ingyenessé teszi a tömegközlekedést a lakossága számára.
A városvezető előterjesztőként elmondta, hogy három szempontból is fontos a döntés: egyrészt a forgalomszabályozás tekintetében (a cél, hogy többen buszozzanak, és így csökkenjen a gépjárműforgalom), másrészt a környezetvédelem miatt (csökkenjen a károsanyag-kibocsátás), harmadrészt van egy szociális szempont is, hiszen ez segítség az egri lakosságnak. A lépés a városnak a becslések szerint 1,3 milliárdba fog kerülni, aminek a fedezete az iparűzési adó lesz.
Mirkóczki arról is beszélt, hogy úgy véli, ha emellett a parkolási díjakat is emelik, az tovább ösztönözhet a tömegközlekedés hasznlatára.
A jelen lévő képviselők (nem vett mindenki részt az ülésen, 12 fővel tárgyalták az ügyet) előre jelezték, hogy támogatják az 1000 forintos éves bérlet bevezetését, a szavazás előtt több kérdés is felmerült. Így szó volt arról, hogy készült-e hatástanulmány az ügyben, és hogy folyamatosan figyelni, mérni kellene, milyen hatása volt a közlekedési szokásokra, környezetre ennek a döntésnek, illetve figyelni a lakossági visszajelzéseket is.
A polgármester válaszai alapján előzetesen a Volánnak az előterjesztéshez is csatolt jelentései készültek el az utasszámokról és bevételekről, amihez Mirkóczki hozzátette, hogy azt pedig tapasztalhatja bárki, hogy elég nagy az autóforgalom, amit muszáj valamilyen módon csökkenteni. A városvezető azt is elmondta, hogy pont azért, mert Eger elsőként vezetné ezt be, nincs erre példa, nem lehet tudni, mennyire lesz sikeres, illetve előfordulhat-e, hogy sokan inkább visszaélnek-e a helyzettel (ahogyan az ingyenes parkolás esetében történt). Így azzal egyetértett, hogy időnként (akár negyedévenként) végezni kell majd összegzéseket az eredményekről, illetve kell fórum (akár egy erre a célra létrehozott felület) a lakossági visszajelzéseknek.
Az előterjesztés négy határozati javaslatból állt, ezekről külön szavaztak. Egyöntetűen megszavazták az 1000 forintos éves bérlet bevezetését az egri lakcímmel rendelkezőknek, továbbá azt, hogy 439 millió forintot fizessen a város a Volánnak a 2020-as veszteségei finanszírozására (két részletben, 2023 közepéig), valamint a Volánbusz által kidolgozott új vonalstruktúrát (vonalak változását, új vonalak kialakítását) is elfogadták (ez a város honlapján, az előterjesztés mellékletei között elérhető, ITT). Az egyedüli határozati javaslat, amelyre nem mindenki nyomott igent – de a többség így is megszavazta –, az a polgármestert kérte fel arra, hogy a parkolás díjának óránkénti 100 forinttal való emelésére tegyen előterjesztést (a fideszes képviselők ezzel kapcsolatban előre jelezték, hogy nem támogatják).
(Indexkép forrása: TV Eger / YouTube)