Lezártak egy egri útszakaszt, nagy a zavar a környéken
Napra pontosan tíz éve kezdődött meg a Kiskörei hallépcső próbaüzeme – tájékoztatott a Közép Tisza vidéki Vízügyi Igazgatóság a közösségi oldalán. A 740 millió forintos költséggel megépült műtárgykomplexum azóta a Tisza-tó egyik népszerű turisztikai látványosságává vált, összesen 41 halfajt azonosítottak benne.
Az európai uniós támogatással megvalósult Komplex Tisza-tó projekt egyik elemét képezte a Közép-Európában is egyedülálló méretű ökológiai folyosó megépítése azzal a céllal, hogy folyamatosan biztosítsa a halak vándorlását a Tiszán, megkerülve a mesterséges akadályt, a vízlépcsőt. A hallépcsőt 2014. október 28-án adták át.
A hallépcső révén biztosítható a folyó és a tározótó folyamatos ökológiai kapcsolata, azaz a vízi állatvilág fel- és leúszása. Korábban a rövid árvizes időszakok kivételével – amikor a duzzasztómű zsiliptáblái nyitva voltak - nyári üzemrend alatt, alacsony tiszai vízállásnál nem volt halvándorlás.
A mintegy 120 ezer köbméternyi földmunkával kialakított, 1371 méter hosszú, akár 10 méteres vízszintkülönbséget áthidaló, vasbeton- és terméskő-labirintus a Tisza-tóhoz 180 méter hosszú csatornával kapcsolódik. Az üzemi útnál létesült a mélyküszöbű táplálózsilip, illetve durva rámpa, ahol a halak mozgását üvegen keresztül láthatjuk.
A hallépcső hegyi patakra emlékeztető, 13-15 méter fenékszélességű középső szakasza 27 réselt halátjáró, ugyanennyi természet-közeli bukó, illetve azok által közrezárt medencék kombinációja. Az úgynevezett kisvízi és középvízi bukók 20 méterenként, 20-30 centiméteres lépcsőként követik egymást, egy-egy ilyen kőküszöb mellett pedig 3 rés épült vasbetonból. A küszöbök között a természetes energiatörés érdekében hagyma-szerű öblöket alakítottak ki. Ezen kívül a középső szakaszon - vizes élőhely gyanánt - létesült egy halágyat is magába foglaló pihenőtó.
indexkép: Közép Tisza vidéki Vízügyi Igazgatóság, Fotók: Tóth Gábor - Laczi Zoltán