2024. április 25., Márk

Vélemény

Csoda, hogy vannak még buszsofőrök a környéken – Áldatlan állapotok a megyei busztársaságnál?

Egri Ügyek 2019.11.30. 00:00

Úgy tűnik, vannak gondok az Agria Volán jogutódjánál. A buszvezetők panaszkodnak, hogy kevés a bér, és a munkakörülmények is katasztrofálisak. Egy sofőrtől kaptunk egy levelet, amelyben hajmeresztő dolgokat állít. Nekünk leesett az állunk.

 

A napokban a megyei hírportál hívta fel a figyelmet arra, hogy a KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. Egri Területi Igazgatósága (korábban Agria Volán Zrt.) hirdetésben egy rakás buszvezetőt keres. A Heol.hu ennek kapcsán megkérdezett néhány buszvezetőt a társaságtól, hogy mégis mi lehet az oka annak, hogy minden bizonnyal szakemberhiányban szenvednek a közlekedési vállalatnál.

 

A buszvezetők lesújtó véleménnyel voltak egyebek közt a fizetésről, a munkarendről és úgy gyakorlatilag majdnem mindenről. Elmondásuk szerint a főbb problémák már néhány éve jelentkeztek, hiszen „megvonták a szakmától a nyugdíjkorkedvezményt, s az összevonások következtében alaposan lecsökkentették a béreinket, nagyon sok kolléga mondott fel” – nyilatkozta a Heol.hu-nak az egyik sofőt.

 

Fotó: Serfőző Péter

 

A megyei portálon megjelent cikk után szerkesztőségünket is megkereste egy buszsofőr, aki még a korábbiaknál is borúsabb képet festett a busztársaságnál uralkodó állapotokról. Levelét változtatás nélkül közöljük, íme:

 

Tisztelt Kiadó!

 

Reagálva a napokban megjelent Heves Megyei Hírlapban és a Heol.hu internetes felületeken megjelent, az autóbuszvezetők hiányával foglalkozó cikkre (Fentebb mi is ebből idéztünk – a Szerk.), némi kiegészítést szeretnék tenni. Az említett írásban autóbuszvezetők is nyilatkoztak a témáról, ill. a cégvezetés részéről. Pár dologra felhívnám a figyelmet, amiről a nyilatkozók nem tettek említést!

 

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a munkaidővel sincs minden egészen rendben. Mindazonáltal, hogy a fizetések lassan a minimálbér szintjét sem érik el, az sem elhanyagolható, hogy az ún. „ királyi szakszervezet” – Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) – is nagy szerepet játszott a jelenlegi helyzet kialakulásában. Egy évtizeddel ezelőtt minden idő elszámolt munkaidőnek számított, amit a fent nevezett KKSZ karöltve a cégvezetéssel együtt oly módon nyírbált meg, hogy jelenleg már csak a vezetéssel töltött és némi kiegészítő idő – pl. utasbeszállítás, tankolás stb. – számít munkaidőnek. Jóváhagyólag rábólintottak arra, hogy amíg a kapun belüli dolgozók munkaidejének minden perce el van számolva, a buszvezetőknél csak a fent említett módon számítják a munkaidőt.

 

De mit várhatunk egy olyan Szakszervezettől, akit a cég finanszíroz? Ez azt jelenti, hogy a végállomásokon töltött várakozási idő – amit a gépkocsivezető a buszban tölt el – az autóbuszt és a bevételt őrizve, valamint a javításba történő leadások és egyéb tevékenységek, mint a takarítás is, nem minősül munkaidőnek. Sajnos a jelenlegi menetrend sajátosságából adódóan – amit nem a buszvezetők, hanem a főnökeik állítanak össze – sok várakozási idő nem minősül munkaidőnek . Pl. a napi 12 órás munkaidőből jobb esetben csak 8-9 óra kerül elszámolásra, a többi csak ún. rendelkezésre állási idő, ami nem számít munkaidőnek. Ezeket az időket is figyelembe véve megközelítőleg bruttó 240 Ft/óra kerül kifizetésre. Ez már nem is annyira kecsegtető, igaz?! Havonta 210-250 valós órát töltenek a buszsofőrök a munkahelyen, és ebből az időből úgy lesz meg a havi 176 munkaóra, hogy nagyon sok esetben még 1-3 nap szabadságot is hozzáírnak. Sajnos ezzel is csak utólag, a bérpapíron szembesül a sofőr, hogy mennyi szabadsága bánta az adott hónapban.

 

A vezénylésen kihagyott üres kockák, ami egy normálisan működő rendszerben szabadnap, ennél a cégnél ez is képlékeny dolog. Szó nélkül bekerül egy-egy műszak az üres rubrikába, anélkül, hogy a vezénylő telefonon jelezné a buszsofőrnek a változást, vagy esetleg megkérdezné, hogy az említett napon az illetőnek van-e valami dolga. Ezért a bérért ez csak természetes, hogy a sofőrök ugranak, pattannak és éjjel-nappal a cég rendelkezésére állnak!

Azt lehetett feltételezni, hogy a KMKK megalakulása után a Holding átveszi az irányítást és a régi vezetők szükségtelenné válnak, ezzel is megtakarítást idézve elő a Holdingnak. A helyzet az, hogy a Holdinggal csak nőtt a vezérkar létszáma, és a régi vezetők is maradtak a helyükön. Sőt! Az is észrevehető, hogy olykor új arcok is feltűnnek a vezetésben. Természetesen extra bérekkel és jutalmakkal, hiszen ők jól végzik a dolgukat. A buszvezetők és családjuk pedig lassan éhen döglenek. Nagyon meg kell gondolni, hogy ezek után akar-e valaki buszt vezetni. Hallani sem akarnak a béremelésről, a 2006-os bérekhez képest nettó 20-30 ezer forinttal kevesebbet visznek haza a buszvezetők. Persze ez titok, azt mondják, nem igaz !! DE IGAZ!!!!

 

Jól meggondolandó, hogy az ember ennyi pénzért ilyen felelősséget vállaljon-e?! Reggeli műszakhoz az ébredés 03.00-kor, délutános műszakból pedig 23.30-kor távozik. A szabad hétvégét jóformán csak hírből ismerik, ugyanígy az ünnepnapokat is. Amit a Kollektív Szerződés rögzít, hogy a hétvégi műszakpótlék 2015.01.01.-től megilleti a munkavállalót, csak egy nagy kábítás! Papíron minden OK, de sajnos a bérek alakulását látva ez fordítottan működik. Józan ésszel azt mondanánk, hogy a 2014-es bérek a pótlék összegével emelkednek. Ez itt nem így van. Azt nyilatkozta a HR-igazgató, hogy ez már alapból a bérekben van, de ha valaki hétvégén nem dolgozik, akkor levonásra kerül. Jó mikor az embert hülyének próbálják nézni, ez biztos javítja a munkamorált.

 

Számomra kezd a helyzet körvonalazódni, ezeknek a cégeknek még legalább 30 évre van ahhoz szükségük, hogy beérjék a jelenlegi európai szintet. De addigra mennyivel leszünk lemaradva?

 

Egy autóbuszvezető tollából

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló