Elindult a nyomozás a Lenkey-ügyben az adatok visszatartása miatt
Tavaly február elején a Magyar Honvédség két Airbus A319-es repülőgépet vásárolt. Simicskó István akkori honvédelmi miniszter már a bemutatójukon is azt hangsúlyozta, hogy a gépek nem kormánygépek, a Magyar Honvédség fogja használni őket.
Ezután azonban Orbán Viktor kezdte rendszeresen használni a repülőket. A miniszterelnök 2018 nyarán a 605-ös lajstromjelű Airbussal utazott Izraelbe, Montenegróba, szeptemberben pedig Moszkvába és Salzburgba. A másik, 604-es lajstromjelű honvédségi Airbussal utazott hivatalos látogatásra szeptemberben Kirgizisztánba, novemberben pedig Prágába, Zágrábba, valamint Milánóba egy operaelőadásra.
Szintén tavaly, 2018. augusztus elején a Magyar Honvédség vásárolt egy Dassault Falcon 7X típusú business jetet is, ami a 606-os katonai lajstromjelet kapta. Az azóta bezárt Zoom.hu hírportál 2018 decemberében leleplezte, hogy a honvédség nem egy, hanem két business jetet vett: a második Falcon a HA-LKX polgári lajstromjelet kapta, és a Honvédelmi Minisztérium egyik cége volt a tulajdonosa.
Miután a hvg.hu megírta, hogy a miniszterelnök a 606-os lajstromjelű Falconnal ment Washingtonba Donald Trump amerikai elnökkel találkozni, a honvédségi gépeket eltüntették a legismertebb repülőgépfigyelő oldalakról és jóval ritkábban bukkant az interneten is.
Az interneten azonban létezik egy cenzúrázatlan fóruma is a repülési adatoknak, ahová sok ezer önkéntes tölti egy olcsó vevőkészülékkel bárhol leolvasható transzponder-jeleket. Ezek a földi vevőkészülék környékén elrepülő légijárművek adatait tartalmazzák.
Az Átlátszó a tényfeltáró újságírói kutakodást támogató Investigative Dashboard segítségével, a repülési adatok állami cenzúráját elutasító ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat szerezte meg a 2018-ban megvásárolt honvédségi repülőgépek útvonalairól. A cikkben a repülőgépek összes állomása megemlítésre kerül, de mi itt csak a fontosabbakat közölnénk. Az biztos: rengeteg olyan, inkább turisztikai értékű célállomás szerepel köztük, ahová honvédségi vagy kormányügyben aligha akart volna bárki is látogatást tettni.
Az adatok szerint a 604-es lajstromjelű Airbus 2018-as úticéljai között főként olyan európai városok voltak, mint Belgrád, Köln, Ljubljana, Linköping, Luxemburg, Oslo, Split, Zágráb, Varsó, de járt a gép Tbilisziben, a görög Chios szigetén, és a népszerű spanyol üdülőhelyen, Alicante-ben is. A legegzotikusabb útja 2018. november közepén egy kiruccanás volt Dubajba, ami után Bandar Lengeh-ben (Irán) és Khoy-ban (Azerbajdzsán) bukkant fel a repülő.
A 605-ös lajstromjelű Airbus 2018. április-június között Magyarországon belül mozgott a Kecskemét-Szolnok-Budapest háromszögben, majd következtek az európai úticélok: például Brüsszel, Bukarest, Köln, Ljubljana, Luxemburg, Oslo, Párizs, Szófia, de volt a repülő Moszkvában és Tbilisziben is.
Február 24-én Orbán Viktort az egyiptomi Sarm es-Sejkbe repítette a gép, idén áprilisban Kazahsztánba, és onnan Pekingbe ment a 605-ös Airbus, ami ekkor is a magyar miniszterelnököt fuvarozta. Orbán április 24-én Kaszim-Zsomart Tokajev kazah elnökkel tárgyalt Kazahsztánban, majd továbbutazott Kína fővárosába, ahol Li Ko-csiang kínai miniszterelnökkel folytatott megbeszélést.
2019. május elején szintén 3 napot töltött a 605-ös a festői Fuerteventura szigetén.
A 606-os lajstromjelű Dassault Falcon tavaly járt Brüsszelben, Genfben, Londonban, Münchenben, Nápolyban, Párizsban, valamint a horvátországi Brac szigetén is.
Brac szigetén egyébként az utóbbi években Orbán Viktor többször is nyaralt, erről a sajtónak is beszámolt.
2019-ben a honvédségi business jet járt Dubajban és Abu Dhabiban, majd Tel-Avivban, aztán Mexikóvárosba és Panamavárosban
április 28-tól május 2-ig pedig Las Vegasban volt.
Idén ugusztus elején pedig ismét a horvátországi Brac szigetén (ahol a 606-os Falcon is járt már) bukkant fel a 607-es gép,
augusztus végén pedig a Korzika szigetén található Bastia városában.
(Fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala)