Megpróbálta átjátszani Eger polgármestere a Katona téri parkolóházat egy NER-közeli külsős cégnek?
A rendelkezésre álló statisztikai adatok szerint 2020. első félévében Heves megyében 231 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset következett be, melyből 21-et kerékpárosok okoztak. Míg a tavalyi év azonos időszakában még csak minden huszadik, addig az idén már minden tizenegyedik balesetnél kerékpáros volt az okozó – közölte kedden a police.hu.
Mint írják, ezen balesetekre jellemző, hogy szinte minden esetben személyi sérüléssel járnak, és igen gyakran súlyos, illetve tragikus kimenetellel végződnek.
A rendőrségi közlemény szerint a biciklisek által okozott balesetek többsége a sebesség hibás megválasztása, valamint az elsőbbségadás elmulasztása miatt történt. Emellett jellemző volt még a kanyarodási szabályok megszegése: a biciklisek nem jelezték a kanyarodási szándékukat, vagy a kanyarodás előtt elmaradt a megfelelő körültekintés, hátranézés.
A fentieken túl gyakori probléma a záróvonalon történő áthajtás, illetve a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen szabálytalan használata. Sokan még mindig nem tudják – vagy nem vezsik figyelembe – azt sem, hogy kerékpárral egyirányú utcában a forgalommal szemben tilos a közlekedés, kivéve, ha erre külön kiegészítő tábla engedélyt ad.
Szintén gyakori jelenség a járdán történő kerékpározás, ami sok esetben veszélyes, ráadásul szabálytalan is, hiszen kerékpározni alapvetően a kerékpárúton, kerékpársávon, ennek hiányában az úttesten, útpadkán lehet. Amennyiben az úttest alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, ebben az esetben lehet csak a gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10 km/h sebességgel a járdán közlekedni.
Fotó: pixabay.com
Több esetben előfordult, hogy a biciklit hajtó személy, jelentős alkoholmennyiséggel a szervezetében közlekedett, és ezért szenvedett balesetet. Ezzel kapcsolatban arra hívja fel a figyelmet a rendőrség, hogy kerékpározni csak a biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban lehet. Az elfogyasztott alkohol azonban jelentős mértékben rontja az egyensúlyérzéket, térérzékelést, reakcióidőt, sebességbecslő képességet, ezért nem biztonságos.
A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, lámpákkal kell kivilágítani, és a kerékpárt hajtó személynek – lakott területen kívül – fényvisszaverő mellényt kell viselnie. Amennyiben a kerékpárt toló személy (gyalogos) lakott területen kívül az úttesten, leállósávon, útpadkán tartózkodik, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.
Azon túl, hogy a kerékpárt hajtó személynek a fenti szabályokat be kell tartania, fontos, hogy a kerékpár is megfeleljen a jogszabályi előírásoknak. Az alábbi felszerelésekre van szüség:
– könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezés;
– két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat;
– hangjelző berendezés, amely csak csengő lehet;
– egy darab, előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpa;
– egy darab, hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpa;
– elöl egy fehér, hátul egy piros színű fényvisszaverő prizma;
– legalább az első keréken minimum egy darab borostyánsárga színű prizma.
A rendőrség minden kerékpárost arra két, hogy tartsák be a közúti közlekedési szabályokat, csak megfelelő műszaki állapotú járművel és csak a biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban közlekedjenek!
Figyelmetlenség okozhatta a füzesabonyi halálos balesetet - FOTÓ a helyszínről