Elindult a nyomozás a Lenkey-ügyben az adatok visszatartása miatt
Több tervben, javaslatban - többek közt a Dobó tér és környéke tervpályázatban - javasoltam az alábbi egyszerű megoldásokat, amik rengeteget javíthatnának a belváros levegőjén.
A kutyát nem érdekelte, bár a Dobó téri pályázat értékelésében például a legprofesszionálisabb közlekedésszervezési megoldásként említették a munkánkat, csak épp díjat nem kaptunk…
1. Átközlekedés megszüntetése, a Zeneiskola mögötti utca lezárása süllyedő oszloppal, ami csakis a mentők, tűzoltók, rendőrök számára nyílik.
2. Forgalmi irányok megfordítása: jelenleg szinte mindenhol „alul” van a behajtás a belvárosba és sokkal magasabban a kihajtás, tehát emelkedőkön felfelé kell végig nyomni a gázt, a kipufogófüst pedig a levegőnél nehezebb lévén simán visszafolyik a belvárosba.
Tehát az útirányok, hurkok:
- Behajtás - Dózsa György tér – Dobó utca – Fazola vagy Hibay Károly utca – kihajtás
- Behajtás – Vécsey Sándor utca – Servita utca – Cifrakapu tér – kihajtás
- Behajtás – Jankovics Dezső utca – Knézich Károly utca – Dayka Gábor, Torony vagy Harangöntő utca – Servita utca – Cifrakapu tér – kihajtás (ez véletlenül most is így van)
- Behajtás a Vörösmarty útról – Csiky Sándor utca – Széchenyi utca – kihajtás a Ráckapu térre
így mindenhol motorfékkel lehetne beereszkedni, minimális üzemanyag-használattal, és szintén kis üzemanyag-elégetés árán vízszintesen elhagyni a belvárost.
3. A Széchenyi utcára csak villamos (elektromos) vagy legfeljebb gázüzemű helyijáratú autóbuszoknak lenne szabad bemenni, lásd Miskolc, ahol a helyijáratok zöme gázüzemű (a lenézett Borsod megye, ugye ..)
4. A belvárosba, Dobó térre ne hajthassanak be a taxik sem, a képviselők sem, rokonaik, üzletfeleik, látogató politikusok mégannyira sem: sétáljanak! A mentőn-tűzoltón-rendőrön kívül kizárólag az ott élők, de ők is csak nagyon korlátozottan. Prágában meg tudták oldani. A Városháza gépjárműforgalmát a Megyeháza hátsó udvarán át egyetlen fal kivételével könnyedén meg lehetne oldani, még most is.
5. Elérhető, korrekt árú, szakszerű kialakítású parkolók a belváros SZÉLÉN, nem a közepén. Erre ezelőtt 22 évvel készítettem tanulmánytervet, még a Városnál dolgozva.
6. Nagyobb forgalmú, nagyobb gépjármű-igényű funkciók részleges kitelepítése, ahogy ez évtizedek óta napirenden van (volt?) a fejlesztési tervekben: kórház, és amit nagyságrendekkel könnyebb lenne megoldani, a piac egy részének kiköltözése tényleges korszerű alpiacokra a Csebokszáriba és Lajosvárosba.
7. Elővárosi vasút indítása a tömegközlekedés egy részének kiváltására. Rendelkezésre áll a villamosított vasútvonal Felnémettől Tihamérig, Lajosvárosig, a vasútállomásig. Kellene egy kitérő az északi nagyáruházak mellett – itt bőven van hely – és a Tihaméri állomásnál (részben még megvan) és kész.
8. Végre egy tisztességes forgalmi rend a 25-ös út átkelő szakaszán, a „négysávoson”.
Abszurd, hogy egy – fő közlekedés szempontjából – egy utcás városon lámpasorral védett főútvonalon szabályosan végighaladni közel fél órát igényel 10 kilométeren! Nem csak az idő szempontjából: az útszakaszon a rendszeresen megállásra kényszerített autósorok által elégetett üzemanyag füstjének nagy része a belvárosba ömlik. A többi meg a város többi részére. Budapest nem kétszer akkora, mint Eger (kb. 5,5) és a forgalma nagyságrendekkel nagyobb, mégis a fő útvonalakon nem igényel kétszer annyi időt az áthaladás, köszönhetően a jól megtervezett zöldhullámoknak, amik Egerben gyakorlatilag ismeretlenek. Pedig EGYETLEN útra kellene megoldani, amihez EGYETLEN helyen csatlakozik 200 méteren belül lámpás út (az is a plázánál).
9. Engedélyezni kellene kifelé a 60 kilométer/órás sebességet kb. az Obitól és a Volántól, befelé pedig itt megfogni a forgalmat. Nem ezeken a szakaszokon kéne a traffipaxhuszároknak a bokorban bújkálniuk, hanem a belső területeken ténylegesen száguldozókat lekapcsolniuk.
10. FÁSÍTÁS, és a FÁK MEGKÍMÉLÉSE. Tudom, hogy most nagy divat az országban a fák pusztítása, de Egerben amúgy is kevés a park. És nem, a kivágott több évtizedes fák nem pótolhatók igazán. Csak papíron (ami egyébként is igen cinikus dolog). A patakmederben és szélén – ahol még lehet – vissza kell telepíteni a kiirtott gyönyörű fasorokat, különösen a Károlyi Mihály út mentén, a Tűzoltó tér-Cifrakapu tér között, és majd amikor a természet visszaveszi, ami az övé, a vízibicikli-út helyén.
Ezelőtt 30-40 évvel Eger az ország egyik legtisztább levegőjű városa volt, erre is büszkék voltunk. Mára büdös. A levegő tisztaságában is lehagytak a környező városok.
Tóth Vilmos
Te követed már az Egri Ügyeket a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!